We zien het in de praktijk vaak: ICT werkt prima en wordt super ondersteund door gedreven ICT-ers. Bedrijven kiezen voor A-merk hardware en kiezen voor moderne vormen van ICT. Geen vuiltje aan de lucht dus, want technisch is alles prima ingericht. En toch zou de business meer kunnen profiteren van ICT als de gebruikers meer inspraak zouden hebben en vanuit hun dagelijkse praktijk konden beïnvloeden hoe ICT eruit zou zien.

 

Wat ons opvalt is dat heel veel organisaties beschikken over tal van (ICT) mogelijkheden, maar deze onvoldoende benutten. Neem bijvoorbeeld Office365 van Microsoft, deze biedt ongelooflijk veel praktische functionaliteit, welke vaak nauwelijks wordt gebruikt. Zo zien we dat heel handige functionaliteiten als Teams, Delve, SharePoint en PowerBI heel veel waarde bieden aan werknemers, maar heel vaak niet of niet georganiseerd worden gebruikt. En dat vinden we een gemiste kans.

 

Als we vervolgens de werknemers vragen wat hen het meest zou helpen als zij zelf ICT mochten uittekenen dan geven ze aan dat ze:

  1. Betere middelen zouden willen hebben om effectief samen te werken. Daarbij willen ze dan meer zicht hebben op klantinformatie en welke collega’s wat aan het doen zijn voor die klant.
  2. Sneller en slimmer informatie delen en terugvinden. Men geeft dikwijls aan informatie lastig terug te vinden, waardoor het lastig is om dingen die in het verleden zijn gemaakt her te gebruiken.
  3. Praktische tools om te werken als je niet op kantoor bent. Steeds meer mensen werken niet altijd op kantoor, maar ook onderweg, bij klanten of thuis. Deze mensen zijn vaak op zoek naar mogelijkheden om ook op een andere locatie goed op de hoogte te zijn wat er op het werk gebeurt en willen beschikken over veilige toegang tot beschikbare bestanden en manieren om op afstand goed te communiceren.
  4. Praktische inrichting van ICT om concrete werkzaamheden gemakkelijk te maken. Hierbij zien we dat zaken vaak wel geregeld zijn maar veel eenvoudiger en sneller kunnen. Voorbeelden zijn declaraties doen, uren boeken of CRM bijhouden. Dergelijke activiteiten kunnen vaak veel gemakkelijker en sneller door bijvoorbeeld gebruik van een mobiele app.

 

Moraal van het verhaal

Vaak is dus alles aanwezig om ICT geweldig te laten werken voor de werknemers. Op 1 ding na en dat is de praktische inspraak van de gebruiker en het doorvertalen van deze inspraak naar een goed werkende omgeving. Op basis van deze informatie kan ICT nog beter worden gepersonaliseerd en afgestemd op de organisatie, waardoor ICT het verschil gaat maken tussen heel goed werken en een bedrijf leidend maken. Kijken we naar bedrijven die heel sterk technologiegedreven zijn, dan werken zij niet met ‘goed werkende ICT’ maar onderscheiden zij zich door ‘ICT die bedrijfsvoering mogelijk maakt en versterkt’. En om dat te bereiken is een goed doordacht en heel praktisch plan nodig. En bij dat plan moeten de gebruikers betrokken zijn.

Lees ook: De gebruiker is de basis voor geweldige ICT

Deel dit met anderen