‘Het nieuwe werken’ is intussen een ‘oude uitdrukking’ geworden. Daarbovenop koppelt iedereen er een andere definitie aan:

  • Voor de werknemer staat ‘het nieuwe werken’ voor het plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Ondersteund door moderne (mobiele) technologie
  • Voor de werkgever staat ‘het nieuwe werken’ voor resultaatgericht werken. Werken waar je maar wilt en wanneer je dat wilt, als je de resultaten maar haalt die zijn afgesproken

Wat overeenkomt, is dat zowel de werknemer als de werkgever het ‘Nieuwe Werken’ associeert met mobiliteit. Mobiliteit gaat echter veel verder dan bovenstaande definities die werknemers of werkgevers eraan koppelen. Het gaat om de manier waarop je werknemers écht helpt om hun werk te doen. En dat hangt weer af van de taken en verantwoordelijkheden van de werknemer. Zo kan een receptioniste haar werk het beste uitvoeren als ze direct, persoonlijk contact heeft met bezoekers. En dat vraagt om een werkplek op een specifieke locatie. Een boekhouder kan bepaalde werkzaamheden best buiten ‘kantoor’ uitvoeren, zolang hij maar toegang heeft tot specifieke programma’s.

De behoefte van de gebruiker moet centraal staan

Mobiliteit biedt veel kansen om heel efficiënt te werken. Maar dat lukt alleen als je daarbij vertrekt vanuit de behoefte van de gebruiker:

  • Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de werknemer?
  • Wat zijn de verhoudingen van de werkzaamheden?
  • Wat heeft de werknemer écht nodig aan ICT-ondersteuning?

Ook het slim kunnen werken op verschillende apparaten, met of zonder apps, valt onder mobiliteit. De keuzes die organisaties op dit gebied maken, kunnen verstrekkende gevolgen hebben. Zo koos een zorginstelling onlangs voor het gebruik van tablets, zodat thuiszorgwerknemers hierop konden werken. De keuze was gemaakt op basis van gesprekken met het bestuur, in plaats van de werknemers zelf. Gevolg? De thuiszorgwerknemers vonden de tablets te groot, te zwaar en gewoonweg te ‘lastig’. En dat terwijl de instelling een enorm bedrag had geïnvesteerd om de werknemers met tablets te laten werken. Toen er vervolgens met de werknemers zélf werd gesproken, bleek dat 95% van de werkzaamheden kon worden uitgevoerd met behulp van de mobiele telefoon en een app. De overige 5% van de werkzaamheden vroeg om flexplekken op kantoor.

Meer lezen over het belang van ICT-beleid?

Wil je meer lezen over het belang van beleid met betrekking tot ICT? Download ons e-book ‘ICT-beleid, wat levert het op?‘ waarin we dieper ingaan op thema’s waar je rekening mee moet houden.

Deel dit met anderen